ROKU DARBS(I.TILTIŅŠ)
I. Tiltiņš: Ķēriens noteikti būs!
«Ideja dibināt šādu uzņēmumu pieder manam tēvam Imantam Tiltiņam, kurš ir kaislīgs makšķernieks. Es to vienīgi attīstu citā līmenī, strādājot pie mārketinga un dizaina. Sākot vizulīšus izgatavot vairāk, tēvs saprata, ka šis ir perspektīvs uzņēmējdarbības veids,» saka SIA Imants Tiltiņš līdzīpašnieks Imants Tiltiņš juniors, kura tēvs sāka izgatavot vizuļus jau 1993. gadā, to visu darot ar rokām. Laika gaitā mainījušās uzņēmuma formas - vispirms individuālā darba veicējs, vēlāk individuālais uzņēmums un nu jau otro gadu šūpiņus ražo SIA. Uzņēmuma līdzīpašnieks apgalvo, ka Latvijā šāda izmēra un veida uzņēmums kā SIA Imants Tiltiņš ir vienīgais. «Makšķerēšanas tirgus Latvijā ir piesātināts ar importa precēm gan no rietumiem, gan arī no Ķīnas. Augot dzīves līmenim Latvijā, arī makšķerēšanas piederumu klāsts uzlabojas un mainās, jo cilvēki paliek prasīgāki un izvēlīgāki. Par galvenajiem argumentiem, pērkot vizuļus, makšķernieki izvirza kvalitāti un zīmolu, nevis cenu. Mūsu galvenie konkurenti ir privātie meistari, rietumu un skandināvu ražotāji, kā arī lētie Ķīnā ražotie vizuļi. Daudzi aizsūta savu dizainu un formu, un ražotāji Ķīnā tos izgatavo daudz lētāk, un arī nekvalitatīvāk. Mūsu prioritāte ir kvalitāte, nevis cena. Mēs esam labāki ar to, ka šie šūpiņi ir roku darbs, pārbaudīti Latvijas upēs un ezeros un ir praktiski nenolietojami,» šūpiņu plusus uzskaita uzņēmējs.
Rokām darināti
Katram vizulim ir pasīte, un tā iekšpusē ir iestrādāts SIA Imants Tiltiņš logo, lai nesajauktu ar kādu citu ražojumu. Uzņēmums izgatavo viena un divu metālu šūpiņus, kurus citu no cita atšķir forma, izmēri un krāsa. Divu metālu šūpiņu priekšrocība ir ūdenī radītā krāsu spēle un metālu reakcija, ko zivs sajūt, un tad jau, kā saka I. Tiltiņš: «Ķēriens būs!» Visi SIA Imants Tiltiņš vizuļi ir gatavoti no krāsainā metāla, tāpēc tiem nekad nenoies krāsa, kā tas var būt ar galvanizētajiem masu ražojumiem «Mēs izmantojam labākus āķus, un mūsu kvalitātes zīme ir Latvijas upēs un ezeros pārbaudīti šūpiņi. Ķīnā neviens tos nepārbauda, tikai ražo,» smej uzņēmējs. Ja cilvēks pirmo reizi plāno doties makšķerēt un par to neko nezina, labāk būtu aizbraukt līdzi kādam, kurš to prot, un pamācīties. Citādi tas ir tāpat kā «spēlēt šahu un nezināt noteikumus. Ir jāzina, kā to darīt, vietas, kur makšķerēt, kā arī to, kā makšķerēt dažādos laika apstākļos, tomēr rezultātus nekad nevar prognozēt. Reizēm uz šāda vai tāda vizulīša uzķersies līdaka vai asaris, bet citreiz mazos šūpiņus var iekārot pat breksis, kas nav plēsējs, bet neprognozējamība vairo azartu,» makšķerēšanu raksturo I. Tiltiņš.
Aptver visu Latviju
«Tā kā esam diezgan mazs uzņēmums, mēs spējam ātri reaģēt uz veikalu pieprasījumu, ko nevar darīt tie, kuri nopirkuši konteineru ar konkrētu vizuļa modeli. Vienā veikalā populārāks ir viens šūpiņa modelītis, piemēram, pie Lielupes lielie vizuļi, kādā citā veikalā tas ir cits, mēs ar katru klientu un veikalu strādājam individuāli,» uzsver I. Tiltiņš. Latvijā ir aptuveni 200 tūkstoši makšķernieku, no kuriem 100 tūkstoši makšķerē regulāri - vismaz reizi mēnesī. «Tieši spiningotāji, kuri ir mūsu mērķauditorija un varētu pirkt arī mūsu ražotos šūpiņus, ir tikai aptuveni 30 tūkstoši, tādēļ plānojam paplašināties,» spriež I. Tiltiņš. Šī uzņēmuma ražotos šūpiņus var iegādāties visā Latvijā. «Tagad mūsu gatavotos šūpiņus var nopirkt jau 83 tirdzniecības vietās. Šā gada pirmajā mēnesī pārdevām vairāk nekā pirmajā darbības gadā, tā ka apjomi ir krietni pieauguši, un ceram, ka līdz sezonas beigām tie vēl mūs pārsteigs. Sākumā piedāvājām piecas šūpiņu formas, tagad to jau ir 20, kopā veidojot aptuveni simt šūpiņu variācijas,» stāsta I. Tiltiņš. Tā kā apjoms ir kāpis, kļūst neiespējami neizmantot papildaprīkojumu, un turpmāk uzņēmējs plāno modernizēt ražotni, nezaudējot kvalitāti.
Lūkojas uz Skandināviju
Šogad, domājot par eksportu, SIA Imants Tiltiņš plāno lūkoties Igaunijas un Skandināvijas tirgus virzienā, kā arī attīstīt jaunus produktus. «Meklēsim iespējas ražot jaunus vizuļu modeļus, piemēram, voblerus un rotējošos, mēģināsim arī uzrakstīt kādu projektiņu, lai piesaistītu Eiropas Savienības līdzekļus. Ja izdosies, tā jau būs attīstība pavisam citā līmenī,» spriež I. Tiltiņš. Ražojot šūpiņus, problēmas sagādā lieli ieguldījumi ražošanas tehnikā un instrumentos, kā arī zinīga darbaspēka trūkums. «Pieprasījums ir ļoti labs. Pašlaik mēs nespējam ražot tik, cik pieprasa. Mūsu jauda ir par mazu, jo noticis liels attīstības lēciens,» atklāj uzņēmējs. Piedāvājuma problēmu I. Tiltiņš solās risināt makšķerēšanas sezonas beigās, kad būs zināmi pārdošanas rezultāti, lai spriestu par turpmāko rīcību. «Problēma jau tāda, ka šis vairāk ir tāds hobija bizness, kas ļoti atkarīgs no laika apstākļiem. Ja vasara ir lietaina, makšķernieku un atpūsties gribētāju ir mazāk. Līdz ar to, protams, arī šūpiņus pērk mazāk,» atklāj I. Tiltiņš.